Komatie-poort en Lower Sabie Restcamp

28 november 2018 - Mpumalanga, Zuid-Afrika

22-23 november Swaziland bezocht, een mooi groen land in Zuid-Afrika met mooie bergen, aldaar even terug in de tijd gegaan en een oud dorp met hutjes bezocht zoals het er vroeger was, inclusief hun manier van dansen.

24 en 25 november zijn we in Komatiepoort en Lower Sabie Restkamp verbleven. Beide liggen in het zuiden van Krugerpark Aan resp de crocodil river en de lower Sabie river. Het was op beide plaatsen erg mooi, oa veel Nijlpaarden gezien en een krokodil. Al rijdend door het park de vele antilopes, koedoe’s, impala’s enz. gezien

Gisteren zijn we door het Kruger park noordelijk gereden. Vroeg uit de veren (5.30) om alles te bewonderen en om tijdig op de volgende bestemming aan te komen. Onderweg de “Big five” gezien, alleen de Luipaard was eigenlijk te ver weg helaas.

Onze volgende bestemming was Pungwe Bushkamp in het Manyeleti Game Reserve, dit privat reserve ligt tegen Kruger aan onder Orpen gate. Alles ging volgens schema totdat we in Manyeleti (weer) door onze GPS de verkeerde afslag namen.  😱😰😥 De grindweg ging over in een zand/ rotspad en werd steeds slechter tot rampzalig. Hans wilde niet omdraaien (omdat ik dit nogal snel zeg) maar we hadden de onderkant van de wagen inmiddels beschadigd (dat was te horen) en toen er weer een enorme diepe kuil kwam hebben we gelukkig toch omgedraaid en de weg weer terug gezocht. Je moet weten dat uitstappen geen optie was, ook niet bij problemen met de auto omdat we tussen alle wilde beesten zaten. Een paniekaanval was nabij.  Na een uur hadden we de grindweg weer gevonden en zijn we uiteindelijk bij het bushkamp aan gekomen. Nog 1 obstakel.......op nog geen 800 m van het kamp wordt onze weg geblokkeerd door een kudde olifanten met kalfjes, ze staan te schuilen (☀️) onder een grote boom. Hans wil er langs rijden, maar chicken me, ik durf niet, niet op nog geen meter afstand ertussen. Inmiddels zijn we al een uur ”te laat”, want we werden om 14 uur verwacht daar te zijn voor de gamedrive. Na zo’n 20 min gingen ze gelukkig verder en was ik zo blij dat we gearriveerd waren, levend en wel😥

We werden hartelijk ontvangen door Robbert de Chef kok, konden meteen aanschuiven voor de High-thee en waren op tijd voor de game-drive.

We zitten dus nu 2 dagen in een Bush-kamp, dwz in een tent met daaroverheen een rieten dak midden in een Natuur reservaat vol wilde beesten. GEEN hek erom heen, hier lopen de olifanten en al het ander wild vrijelijk rond. S’Nachts vechten de hyena’s naast de tent en hoor je de olifanten langs komen.  Everzwijnen zitten naast het terras uit een bron te drinken.  s’Nachts mogen we niet de tent uit! Als er nood aan de man is moeten we op een misthoorn drukken. Overdag mag je naar je eigen tent lopen(100 m) als de omgeving veilig is. Mocht er toch een of ander beest zijn dan moet langzaam achteruit terug lopen, rennen is fataal!!! Toch voel ik me hier wel veilig (tot nu toe😏)  Hans vindt het zalig dat hij ff zelf niet hoeft te rijden, we genieten hier ff met volle teugen, want dit kamp is een geweldige ervaring. Vanavond en morgenvroeg nog een game drive/walk en daarna gaan we voor de 2 laatste dagen naar Hazeyview.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jay:
    28 november 2018
    Geweldig Wilma, je bent me er eentje jij.
    Ben heel benieuwd naar al je verhalen en foto's. Veel plezier nog de laatste dsgen en een veilige terugreis gewenst!